مقاله

 

 

تاریخ انتشار: 14.03.2014

اسماعیل هوشیار و تئوری" کبریت در باد "برای دفاع از "اعتراض عریان"

 سعید صالحی نیا



Salehinia@aol.com


13 مارس 2014
مقدمه:


مدتهاست، من به این نتیجه رسیدم که چیزهائی در اپوزسیون ایران کم است که اینقدر حاشیه ای و هپروتی مانده. خصوصا چپ این اپوزسیون بیشتر هم دچار توهم است . توهمی که این اپوزسیون را نسل به نسل درون زندان ذهنیات خود ساخته اسیر کرده و هر قدر بیشتر زور می زند این قفس را بشکند، حتی وقتی می شکند، به سرعت قفسی دیگر برای خودش می سازد و درون آن ، با خیالی راحت می نشیند!


موضوعات و مسائلی که در مقابل چپ و اپوزسیون قرار می گیرد ، هر روز تغییر می کند اما متدهائی که به این مسائل نگاه می شود ، بسیار مشابه است.هم در تحلیل مسائل و نتیجه گیری و هم در برخورد به مخالفان. لذا یکی از دلمشغولیهای من اینست که این صحنه ها را خوب بکاوم و نشان دهم چه متدهای مشابهی استفاده می شوند و ایراد این متدها چیستند که به چرخه هپروتی بودن می انجامند.


در میان اپوزسیون ایران، فرقه های مشخصی هستند که بواقع آزمایشگاههائی هستند برای بررسی. یکیش فرقه مجاهد است دیگریش متاسفانه فرقه هائی که همه بنام احزاب کمونیست کارگری ، خود را معرفی می کنند. خارج از این نمونه ها، گرایشهای متفاوت فردی و سازمانی دیگر قرار دارند که از این متدها و شیوه ها استفاده می کنند یا بقول معروف "موج گیر" این متدها هستند . لذا برای شناخت ضعفهای اپوزسیون جهت جلوبردن اپوزسیون، کاری دقیق باید کرد.باید نقد مداوم اپوزسیون کرد تا ضعفهایش به خودش و جامعه اشکار شود. تا اپوزسیون اینست که می بینیم، حتی اگر دری به تخته ای بخورد و رژیم اسلامی را انقلابی سرنگون کند، همان است که دیده ایم! دست بدست شدن قدرت از ارتجاعی به ارتجاعی دیگر!


در بحثهای قبلیم(2) من نقدهائی به نظرات و دفاعیات این حرکت "اعتراض برهنه" ارائه دادم. این توجیهات که این اعتراض ، "تابو شکن است" ، زن اگر برهنه شود دنیا می فهمد که انسانست، چون رژیم حجاب اجباری دارد ما لج می کنیم لخت می شویم تا چشمش کور شود! "زن با برهنه شدن نشان می دهد تنش مال خودش هست!" را دیدیم تا اینکه رسیدیم "همه مخالفمان ما اسلامی هستند و چپ سنتی"! و اینکه هر کس مخالف بود بهش بگیم "مرگ بر جمهوری اسلامی" اگر از رو نرفت جد و ابادش را فحش بدهیم تا از رو برود! اینها را ما بررسی کردیم. در این مقاله من می پردازم به یک نمونه دیگر دفاع از اعتراض عریان توسط دوست عزیزم اسماعیل هوشیار (1) که خود را فعال منفرد ضد رژیم می داند و مدعی کمونیزم نیست:

(1)اسماعیل هوشیار چه می گوید؟(1)

اسماعیل هوشیار در مقاله اش می پذیرد که موافقان این حرکت، "دفاعی کودکانه و ناشیانه" ارائه داده اند. تایید می کند که این شیوه اعتراضی بار طبقاتی و سندیکائی(؟) ندارد. این جای تشکر از ایشان دارد.بد نبود ایشان این "دفاعیات کودکانه و ناشیانه" را که به فحاشی و لیچارگوئی و شانتاژ مخالف هم همراه بود رسما محکوم می کرد تا در ایجاد فضا برای مناظره های جدی تر کمکی باشد.


بعد از این، ایشان می فرماید که عادت ندارد که به هر حرکتی "منطق طبقاتی یا نیوتونی" بدهد. دوست ندارد بنشیند تا "روزی تخم بگذارد"، دنبال شیوه های اعتراضی است که قوی باشند و تابع هیچ فرمولی هم نباشند". دنبال حرکاتی است که "آتش بزند" و دنبال "شجاعت" است. اینست که ایشان حامی اعتراض برهنگی است.


اما با اینکه ایشان دنبال فرمول نیوتونی نیست ، وسط مقاله اش یک تقسیم بندی تاریخی ارائه می دهد به شرح زیر:
الف: دوره مادون تضاد (که انسانها همه عریان بودند)
ب: دوره ضرورت (دوران ما) که انسانها "کشف حجاب کردند" و اگاهی این ضرورت را "تحمیل کرد"(معمولا اگاهی باعث ازادیست تا اینجا که ما می دانستیم عدم اگاهی است که انسان مفعول ضرورت می شود!)
ج: دوره عبور از ضرورت و رسیدن به آزادی که "هر شیوه ای از اعتراض" می تواند اشاره ای باشد(هرشیوه ای؟ و اشاره ای؟)

در مرحله بعدی ایشان می گوید که ایشان در این فضای جهان سومی اگر ایران بود، خودش را آتش می زد و اگر در خارج کشور است و زن بود به اذهان آتش می زد که حداقل کبریتی باشد در باد!
اینها فرمولبندیهای اسماعیل هوشیار بودند با اینکه ایشان نمی خواست فرمولندی نیوتونی ارائه دهد. امیدوارم خلاصه خوبی از بحثهای ایشان ارائه داده باشم.

(2)چند پاسخ به منطق اسماعیل هوشیار:

اولا: فعلا مشخص است اسماعیل هوشیار با وجود ادعای گریز از فرمولبندی نیوتونی ، خودش تلاش کرده تا یک فرمولبندی بدهد. فقط شاید فرمولبندی ایشان، غیر نیوتونی است که البته ضعف حساب می شود نه قدرت! چون؟ فرمولبندیهای منطقی و علمی دنیای مدرن را از دنیای جهان سومی جدا می کنند!


دوما: گرایش فرار از فرمولبندی و پیدا کردن راههای میانبر، آتش زدن ، کبریت در باد روشن کردن، فرمولبندی جدیدی نیست.ریشه در درک جهان سومی دارد . نشانه سراسیمگی و استیصال است.دقیقا همانطور که برهنه شدن جلوی موزه لوور نشانه استیصال ادمی است که نتوانسته توی جهان خودش تاثیری بگذارد و دارد فریاد می زند که "زن برهنه بشود تا انسان حساب شود"!


سوما: راه عبور از مرحله ضرورت به مرحله آزادی چیست؟ همان که اسماعیل هوشیار ازش فرار می کند! یعنی منطق طبقاتی در سیاست و منطق نیوتونی (علمی) در کلیه عرصه های زندگی و عادت به فکر کردن و شناخت جوانب! راههای میانبر توهم هستند.


چهارم:"شجاعت محوری" از مصیبتهای باقیمانده از نسل فدا در سیاست ایران است.نسل فدا، دو میوه در سیاست ایران داد: فدائیزم و مجاهدیزم.فرهنگ این دو در ادامه فرهنگ شیعه این بود و هست که شجاعت در ذات خودش مقدس است.شجاعت در ذات خودش علامت درستی است.معدود موافقان این اعتراض عریان در فیسبوک زیر عکسهای این چند نفر برهنه شده می نویسند "قربون غیرتت، قربون شجاعتت!" در فرهنگ مدرن ما منطق را معیار می گیریم و فضائی می سازیم که انسانهای معدود با شحاعتهاشان گرداننده زندگی نیستند بلکه مردم عادی به شجاعتها و ترسهای هر روزه شان ، صحنه گردانند.دقیقا همین منطق ما را فرامی خواند برای پیدا کردن راههای از مبارزه که اجتماعی شوند.

پنجم: فدائیزم را کمونیستها نقد کردند و توضیح دادند که شجاعت فدائی قابل تکرار برای جامعه نیست.مردم کنار خیابان، شاهدان شحاعان فدائی می شوند اما شریکش نمی شوند! تقدیسش می کنند اما دنبالش؟ نمی روند.اینطور بود که فدائیزم را کمونیستها رد کردند .این روش اعتراض برهنه هم همینست!

خلاصه کنم:

از دید من ، استدلالات و فرمولندیهای اسماعیل هوشیار هم به رغم ادعای ایشان، فرق زیادی با استدلالات سایر حامیان اعتراض برهنگی ندارد.این اعتراض علامت استیصال فعالینی است که با اینکار، ناتوانی خود را در اجتماعی شدن برنامه سیاسیشان نشان می دهند.بر دیگر سکه هخائیزم و هپروتیزم هستند که در فضای ساخته ذهنشان بدنبال تغییر جامعه هستند و دیگر مخاطب واقعی برایشان اهمیت ندارد.نه اینکه در شرق مخاطب ندارند بلکه در غرب هم ! در غرب هم این شیوه ها فقط بدرد روزهای بالماسکه می خورد.در غرب هم منزوی و حاشیه ای است.


منابع دیگر:
(1)اسماعیل هوشیار: اگر من زن بودم...!
http://www.tipf.info/man,agar,zan,bodam.htm


(2)برخی نقدها به پروژه "اعتراض عریان" از : سعید صالحی نیا
سعید صالحی نیا: حزب کمونیست کارگری ایران، "اعتراض عریان "و 8 مارس امسال!
http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٤/600-حزب-کمونیست-کارگری-ایران،-اعتراض-عریان-و-8-مارس-امسال
سعید صالحی نیا: "واژن گیت"، تابوشکنی، سازمان جوانان کمونیست و مبارزه برای آزادی زن !
http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٤/597-واژن-گیت-،-تابوشکنی،-سازمان-جوانان-کمونیست-و-مبارزه-برای-آزادی-زن

سعید صالحی نیا: بازهم در نقد دفاع از فمینیزم از موضع کمونیزم کارگری(سازمان فمن و کمونیستهای کارگری)

http://www.azadi-b.com/G/2013/03/post_45.html

سعید صالحی نیا: نگاهی به “پروژه دفاع از برهنگی” در مقابل جنبش اسلام سیاسی
http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=29831
 

 


_______________________________________________________

  Share

توجه کنید . نوشتن یک ایمیل واقعی الزامی است . درغیر این صورت پیام دریافت نمیشود.

: اسم
: ایمیل
پیام

 

مقاله ها   |    نظریات   |    اطلاعیه   |    گوناگون    |      طنز     |      پیوندها    |    تماس

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه تیف) مانع ندارد