مقاله

 

 

تاریخ انتشار:08.03.2015


در دفاع از حرمت پناهندگی سیاسی

از: سعید صالحی نیا



salehinia@aol.com

7 مارس 2015

مقدمه:

اخیرا پارلمان کانادا سندی را تحت بررسی دارد که تابعیت پناهندگی افرادی را که به کشور خود رفت و امد دارند ، پس گرفته شود.گروهی از فعالین آزادیخواه ایرانی ، از جمله مهرداد عارفی ، پتیشنی در حمایت از این طرح ارائه داده است.(1) از آنجا که این مسئله حساسی هم هست.فکر می کنم منهم نظرم را در این موضوع ارائه دهم.


نزدیک به 20 سالیست بعنوان پناهنده در امریکا زندگی می کنم.در این مدت تلاشهایم برای کمک به پناهندگان چه در امریکا و چه اروپا در حد توانم ادامه داشته.از ترکیه تا سوئد تا کانادا و امریکا سالهاست در حد توانم به پناهندگان سیاسی ایران کمک کرده ام.در طی این مدت موارد زیادی دیده ام که ادمها به هر علت درخواست پناهندگی کرده اند و به خلاف اخلاق و قانون پناهندگی خود را فعال سیاسی معرفی کرده اند یا مظلوم حکومت اسلامی و بعد از گرفتن استاتوس پناهندگی به سفرهای دوره ای به ایران مشغول گردیده اند.رغم دقیق این افراد مشخص نیست اما من فکر می کنم بیشتر از کل تعداد پناهندگان واقعی سیاسی باشد! سایر فعالین پناهندگی و سیاسی هم از این واقعیت مطلع هستند و واقعیتی سرپوشیده نیست!

عوارض بسیار بدی داشته این رویه پناهندگی کاذب. از جمله ایجاد اشکال برای پناهندگان سیاسی واقعی . همینطور ایجاد امکانات برای ارسال عوامل نفوذی در اپوزسیون رژیم اسلامی و از جمله گسترش گرایشات رفرمیستی رژیم اسلامی درون جامعه ایرانی خارج کشور و عموما تخریب مرزها بین مخالفین رژیم و موافقین رژیم!

(2)تعریف پناهنده بر طبق کنوانسیون جقوق پناهندگی چیست؟

تعریف پناهنده بر طبق کنوانسیون حقوق پناهندگی سازمان ملل عبارتست از(2)

"کنوانسیون پناهندگی سال 1951 و پروتوکل الحاقی سال 1967 تعریف پناهنده را چنین می کند: پناهنده فردیست که بخاطر داشتن نژاد،کاست،ملیت، مذهب و اعتقاد سیاسی و وابستگی به گروهی اجتماعی و فعالیت اجتماعی در کشور خود امنیت جانی و مالی نداشته است. از دهه 1990 ، افرادی که در خانواده مورد ازار جنسی قرار گرفته اند یا افرادی که بخاطر گرایش جنسی در جامعه مورد ازار قرار گرفته اند ، به لیست مشمولین پناهندگی اضافه شده اند."

تعریف بالا صراحت بسیاری دارد.یک پناهنده برای گرفتن تایتل پناهندگی باید اثبات کند که جان و مالش در کشوری که در ان زندگی می کرده در خطر بوده و لذا به کشور دیگر پناه آورده.همه آنها که پناهنده سیاسی بوده اند یا به پناهندگان سیاسی کمک کرده اند می دانند که این مسیر را از جهت قانونی هر داوطلب تایتل پناهندگی باید طی کند و سوگند بخورد که دروغ نمی گوید!

سوال اینست که فردی که تایتل پناهندگی را گرفته و به کشور قبلیش رفت و آمد می کند آیا واقعا جان و مالش در خطر قرار گرفته؟ طبعا اینجا ایرادی هست که هم وجه اخلاقی دارد و هم وجه قانونی.هم اخلاقیات را نقض کرده و هم قانون پناهندگی را.لذا لعو تاتیتل پناهندگی او کاملا اخلاقی و قانونیست و اتفاقا بسیار دیر هم شده و باید فعالین پناهندگی این مرزبندی را چند دهه قبل درخواست می کردند!

(3) بهانه ها برای آنها که به دروغ تقاضای پناهندگی سیاسی می کنند چیست؟

آنها که از حقوق انسانی دفاع می کنند همینطور آنها که از زندگی در زیر حکومت اسلامی ناراحت هستند حق دارند که بگویند که همه انسانها محق هستند جائی که زندگی می کنند انتخاب کنند و رفت و آمد هم حق انهاست. سوال اینست که مکانیزم منطقی اخلاقی و قانونی این خواست انسانی چیست؟ ایا دروغ گفتن و خود را فعال سیاسی جا زدن و بعد به ایران رفت و آمد کردن راه گرفتن این حق است؟

البته ایرانی ها در فرهنگشان اینجور برخوردها کم نیست. وقتی گفته ام که ما درد عقب ماندگی فرهنگی داریم و بلد نشده ایم زندگی را تغییر دهیم و خوب یاد گرفته ایم بجایش خودمان را "تغییر دهیم" و ماسک بزنیم اینهم نمونه دیگرش! این انتظار دائم که دیگران زندگی ما را بهتر کنند و ما مصرف کننده اون زندگی بهتر باشیم اون ضعف فلج کننده تاریخی که بجای تلاش برای تغییر دنیا بصورت استفاده از اواع کلکها خودش را نشان داده.اینهم نمونه دیگرش!

راه درست اینست که مبارزه بشود برای تثبیت حق پناهندگی اجتماعی مبارزه بشود برای تغییر شرایط در ایران تا همه بتوانند زندگی کنند.حداقل پذیرش این امر که وقتی ادمی تایتل پناهندگی سیاسی گرفت به هویت پناهندگی سیاسی احترام بگذارد!

(4)دفاع از حق پناهندگی و دفاع از حرمت پناهندگی:

از دید من همانقدر که ما از حق پناهندگی استفاده می کنیم باید از حرمت پناهندگی هم دفاع کنیم.اینها به هم بافته شده اند.حق پناهندگی یعنی انستانهائی که زندگیشان جانشان بخاطر ماندن در ایران بخ خطر افتاده و به خطر خواهد افتاد بتوانند در محیطی ارام و شاد زندگی و مبارزات خود را ادامه دهند.حقی که از انها بخاطر اعتقاداتشان بخاطر مبارزاتشان گرفته شده.فعالین ازادیخواه وظیفه دارند در گرفتن این حق بکوشند و مانع دیپورت این عزیزان به ایران شوند. بر دیگر سکه اما اینست که حرمت و مقام پناهنده سیاسی هم حفظ شود.این مقام و حرمت است.موقعیتی است انتخابی در برابر حکومتی جانی که انسانها را بخاطر حفظ جانشان وادار به ترک عزیزانشان کرده است.حرمت پناهنده سیاسی اینست که از جایگاهش سوء استفاده نشود . ماسک او را فرصت طلبان به چهره نزنند و مغازه دو نبشه بین اروپا و امریگا و کانادا و ایران نزنند و به ریش مبارزان راه ازادی نخندند.

ایستادن در کنار حرمت پناهندگی به راست سیاسی کمک نمی کند.به انسانیت به مبارزات ازادیخوهانه کمک می کند.ما دیر کردیم بیشتر دیر نکنیم!



منابع بیشتر:



(1)متن پتیشن در حمایت از ابطال موقعیت پناهندگی ، سوء استفاده می کنند:


کنوانسیون پناهندگی سال 1951

http://www.unhcr.org/pages/49c3646c125.html

http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/StatusOfRefugees.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Right_of_asylumhoshyar

 

 

 

________________________________________________________

  Share

توجه کنید . نوشتن یک ایمیل واقعی الزامی است . درغیر این صورت پیام دریافت نمیشود.

: اسم
: ایمیل
پیام

 

مقاله ها   |    نظریات   |    اطلاعیه   |    گوناگون    |      طنز     |      پیوندها    |    تماس

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه تیف) مانع ندارد